اسپا و انواع آن چیست ؟

اسپا و انواع آن چیست
امتیاز دهید

ما قصد داریم در این مقاله از سری مقاله‌های ماساژ رزرو شما رابا اسپا و انواع آن آشنا کنیم، پس اگر مایل به کسب اطلاعات در این زمینه هستید، تا آخرمقاله اسپا و انواع آن چیست ؟ را مطالعه کنید.

نام اسپا که می‌آید ذهن اکثر مردم ماساژ تدائی میشود اما اسپا با ماساژ تفاوت هایی دارد که در ادامه به آن میپردازیم.

اسپا چیست؟

SPA(اسپا) مخفف سه کلمه Sanitas Per Aquam به معنای سلامتی توسط آب است.

انجمن بین المللی اسپا، اسپا را به عنوان مکان هایی برای ارتقای سطح تندرستی از طریق خدمات مختلف تخصصی که ذهن، بدن و روح را تجدید قوا میکند تعریف کرده است.

اسپا از ريشه لاتين خود با مفهوم گرفتن سلامتی از آب و مواد معدنی‌اش می‌آيد، و از زمان‌های قديم با روش‌های ساده درمانی به كمك گياهان كوهی در حوضچه‌‌ها و چشمه‌های آب گرم مرسوم بوده است. در قرن۱۹ و اوایل قرن ۲۰ معنی اسپا به، مجتمع سلامتی که اطراف چشمه‌‌های معدنی برای درمان بنا شده‌است، گسترش یافت. امروزه اسپا به معنی محلی برای دریافت ماساژ، خدمات بهسازی صورت و بدن و دیگر خدمات در یک اسپا روزانه یا شبانه است. این اختلاف معنایی به خاطر رقابتی است که در بین مراکز اسپا به وجود آمده است.

spa

به طور کلی می‌توان گفت: اسپا درمانی، به روشی برای افزایش سطح سلامتی بدن، گفته می‌شود که در افزایش آرامش روحی و جسمی بدن و رفع خستگی بسیار ماثر است و شامل انواع مختلف می‌باشد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده بهترین مراکز ماساژ و اسپا و استفاده از تخفیفات ویژه و همچنین رزرو آنلاین این مراکز حتما ماساژ رزرو را مشاهده کنید.

تاریخچه اسپا

اسپا نام شهری در کشور بلژیک بوده است که در آن چشمه های آب معدنی زیادی وجود داشته است. نام دقیق و کامل این شهر که در دوره رومی ها وجود داشته آکو اسپادانا بوده است. به همین خاطر اسپا به محل هایی گفته میشود که خدمات آب درمانی به همراه ماساژ ارائه میدهند.

اما جالب است بدانید نام قدیم شهر اصفهان اسپادانا بوده است که آن را اسپا هم میگفتند. برخی نیز معتقدند اسپا از نام قدیم شهر اصفهان گرفته شده است. حمام های عمومی شهر اصفهان در آن دوره نمادی از شکوه و تمدن فرهنگ ایران زمین بوده است. از این حمام ها میتوان به حمام شیخ بهایی اشاره کرد.

همنامی این دو شهر تا حدی قابل تامل است. نمیتوان گفت کدام تعریف اصالت بیشتری دارد، اما چیزی که میتوان درباره‎‌ی اسپا گفت این است که اسپا به محلی گفته میشود که با استفاده از خواص درمانی آب چشمه های معدنی از دل طبیعت آرامش را به شما منتقل میکنند.

اعتقاد به خواص درمانی آب از ژاپن و برخی کشور های اروپایی نشات گرفته است و از زمان های قدیم در اقسی نقاط دنیا رواج داشته است.

spa

انواع اسپا

اسپا هم مانند ماساژ انواع مختلفی دارد. اما تفاوتش در این است که در ماساژ شما به کمک فشارهایی که از طریق دست به عضلات و ماهیچه‌هایتان وارد می‌شود آرامش را به وسیله باز شدن، بافت های گره خورده به دست می‌آورید. اما در اسپا این آرامش  را از طریق حمام های آب های گرم معدنی و یا حمام در وان شیر و گیاهان اعجاب انگیز و يا قرار دادن اسكراپ‌های آرامش‌بخش روی پوست خود به درون خود منتقل می‌كنيد.

اسپا در حوضچه‌های آب گرم

اگر قبلا چشمه‌های آب‌گرم را تجربه کرده‌اید، احتمالا این نوع اسپا جزء انتخاب‌های همیشگی شما خواهد بود. در سالن‌های اسپا حوضچه‌ها و وان‌هايی برای مشتريان تعبيه شده كه شما با وارد شدن به آنها هيچ تفاوتی با چشمه‌های آبگرم طبيعی و سنتی احساس نخواهيد كرد. در این مراکز فضا كاملا سنتی و طبيعی است و به گونه‌ای طراحی شده كه شما حتی عطر و بوی گوگرد و املاح معدنی را هم استشمام خواهید کرد. اين حوضچه‌ها و يا وان‌های گیاهی مخصوص با استفاده از آب دريا و چشمه‌های معدنی پر و آماده شده است تا درمانگر، جسم و روح شما باشند.
مدت زمان این اسپا بین ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت است.

spa

فیش اسپا

چند سالی است که فیش اسپا به عنوان اولین روش برای برطرف کردن و یا حتی پاکسازی پوست و انگشتان پا در بیشتر آرایشگاه‌ها و مرکز اسپا، راه‌اندازی شده است. در این روش اسپا، شما باید پای خود را در ظرف‌های مخصوص فیش اسپا قرار داده و سپس ماهی‌ها به دور پای شما جمع می‌شوند و با شناسایی قسمت های مرده و خشک پوست با حالت مکش سلول های زبر و ضعیف شده را از پوست جدا می‌کنند و از آنها تغذیه می‌کنند. در اين روش علاوه بر اينكه در مدتی كوتاه لطافت به پوست پای شما برمی‌گردد، اضطراب و تنش‌های شما نیز خارج شده و به آرامش خواهيد رسيد.
مدت زمان این اسپا بین ۱۵ تا ۳۰ دقیقه است.

fish spa

سیرن اسپا

در این نوع اسپا که مخصوص کل بدن است ابتدا با کرم های تشکیل شده از شن و نمک کل بدن شستشو داده می‌شود و بعد از آن بدن را با ماسک‌های طبیعی و گیاهان مغذی به مدت ۳۰دقیقه می‌پوشانند. سپس از روغن‌های گياهی و طبی تايلندی و لوسيون‌های خوش عطر استفاده می‌‌کنند تا پوست‌های خشك و خشن را ترميم و آرامش را به سلول‌های مرده سطح پوست شما منتقل كنند. سيرن اسپا با تاثير بی‌نظيری كه بر پوست بدن شما دارد، فرآيند بازگشت شادابی و جوانی را به پوست تسريع می‌بخشد و به راحتی تمام قسمت‌های زبر و خشن پوست را ترميم می‌كند.

اسپای روزانه

اسپای روزانه محلی است که در طول روز به آن مراجعه میکنید و شب را در آنجا نمیگذرانید، علت نام‌گذاری ( اسپای روزانه ) نیز همین است.در اسپای روزانه خدماتی مانند ماساژ، اسکراب و … را دریافت خواهید کرد.

اسپای سلامتی

این مراکز به جهت تقویت شیوه زندگی مشتریان خود بوجود آمده اند. در این نوع اسپا برخلاف اسپای روزانه باید حداقل دوشب یا بیشتر را در آنجا بمانید. یک مرکز اسپای سلامتی امکاناتی مانند وعده های غذایی ،سمینار ها و کلاس ها، همایش های آموزشی و خدمات ماساژ است.

البته این نوع اسپا هم مانند موارد دیگر به زیرشاخه های مختلفی تقسیم میشوند و مبالغ مختلفی نیز دارد.

اسپای هتلی-اقامتی

در این نوع اسپا هم باید شب را در آنجا بمانید. یک اسپای هتلی با امکانات، امکاناتی مانند ماساژ، وعده های غذایی مورد علاقه هر شخص، گلف، کلوپ کودکان( در سالن های اسپای سلامتی ورود کودکان ممنوع است) ،تنیس، سالن ورزشی و شنا است. این مراکز معمولا در نقاط شهری اند.

فواید اسپا

  • کاهش فشار خون
  • کمک به سلامت قلب
  • کاهش استرس
  • جوانی پوست
  • تسکین درد های عضلانی
  • خواب راحت تر

spa

تفاوت اسپا با ماساژ درمانی

تفاوت اسپا و ماساژ در کاربرد آنهاست.

تمرکز اصلی اسپا در تامین آرامش و راحتی و کاهش استرس مشتری است، در حالی که تمرکز اصلی ماساژ درمانی بهبود و درمانی بیماری های مختلف است.

همچنین ماساژی که در اسپا انجام میگیرد معمولا بی‌خطر است زیرا در اسپا به طور معمول حرکاتی مجازند که منجر به آرامش شوند اما در ماساژ درمانی امکان آسیب دیدگی به دلیل مالش هایی با فشار بالا وجود دارد.

شما می‌توانید در مقاله بادکش درمانی و فواید آن  اطلاعات کاملی درباره بادکش درمانی مطالعه کنید.

ارسال نظر